Veckans bibelmeditation vecka 49 2013



”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”
Luk 4:16-23

Veckans reflex

När vi möter denna dag så är det inte en meningslös räcka med timmar som genom tidsfördriv ska fås att passera så smärtfritt som möjligt. Det är en dag i ditt liv, i en människas liv och Gud har en plan med varje liv på jorden, med mördarsnigelns liv såväl som med ditt liv.

Det är detta Jesus menar när han talar om att Guds rike är nära. Gud vill något med det som skapats, det finns en riktning i Guds arbete med oss. Det handlar inte om att lyfta bort människan från en syndig värld utan att upptäcka meningen med livet här i vår historiska verklighet och i våra materiella omständigheter. Då blir inget likgiltigt och inget för betydelselöst. Inte heller kan någon annan bestämma vad din mening är, inga yttre krav, inga mediala trender och inga hänsynslösa arbetsgivare.

Om klimat- och kärnvapenhot, kombinerat med vår maktlöshet, får oss att förtvivla, leder det till likgiltighet och apati. Apati betyder håglöshet, avsaknad av lust. Jag tror att Gud vill att vi ska ha lust till den här världen, älska den och vårda den så som Gud älskade världen så att han utgav sin son för den. Meningen med den här världen talade Jesus om som Guds rike. Det är inte fråga om ett partiprogram, inte om en samling sharialagar eller 10 Guds bud som ska uppfyllas för att riket ska bli förverkligat.

Nej, Guds rike är ingen statisk verklighet utan en dynamisk och föränderlig riktning i en människas liv, lika ogripbar som Gud själv. Det är inte heller en andlighet som alienerat sig från den materiella verkligheten och bara uppenbarar sig i ordet. Nej Guds rike är nära och gripbart. Det är en andlighet som fokuserar på rättvisa och kärleksfulla relationer mellan människor och mellan människa och allt skapat liv. Det handlar om en värld där allt hålls samman, inte bara relationerna mellan Gud och människa utan allt det Gud har skapat. Meningen i livet är att vara en del i det stora sammanhang som är Guds, där både vårt eget och allt annat skapat liv kan växa.

I det perspektivet är inget meningslöst; att med omsorg städa en arbetsplats, att sätta ett skyddande hölje över rosornas ömtåliga grenar, att ännu en gång dra på galonbyxorna på ett okoncentrerat barn eller att ställa fram medicinkoppen åt en högröstad patient i en stressad sjukhusmiljö. Sopsorteringen, finansministerns budgetplaner och storasysters bestämda uppmaning till lillebror att vara tyst, allt är en del av livets mångfald och rikedom. Livet är en pågående händelse och ditt liv är en del av ett sammanhang. En del av guds rike där du kan finna vila.

Bön
Herre förtydliga ditt rikes mening i vårt medvetande så att vi kan se att tiden är inne för att bli en del av detta rikes händelse.
Amen.

 

Det här inlägget postades i Bibelmeditation. Bokmärk permalänken.