Veckans bibelmeditation vecka 25 2013



Så säger Herren: Handla rättvist och rättfärdigt och rädda den utplundrade ur förtryckarens våld. Kränk inte invandraren, den faderlöse och änkan, bruka inte våld mot dem… Jesaja 22:1-4

Veckans reflex

Det är inte lätt att vara bibeltrogen. ”Handla rättvist och rättfärdigt” och ”Kränk inte invandraren”: det är inte svårt att förstå vad som menas, men svårare att följa. I dagens samhälle är det närmast en revolutionär uppmaning. Ändå så är det inte bland dem som kallar sig bibeltrogna som de revolutionära stämningarna och upproret mot klassklyftorna står överst på dagordningen. Det är oftare så att bibeltrogen förknippas med abortmotståndare och intolerans mot homosexuella, fast det i bibelns värld inte var så vanligt med vare sig abort eller öppet homosexuella. Däremot var fattigdom och förtryck likaväl som invandrare vardagsmat i den bibliska världen.

Motståndet mot fattigdom och förtryck, likaväl som omsorgen om invandraren, är ett genomgående tema i de bibliska skrifterna. Men i den moderna världen är det inte ”inne” att tala om detta. Livsstilsmagasinen är inte fyllda av annonser från Röda Korset eller Rädda barnen, inte heller kan man läsa om hur den nya påven Franciskus besöker fattiga människor i Rom.

I livsstilsmagasinet talar man om hur pappa och dotter delar på 525 kvadratmeter lyx i en villa med influenser från en modearkitekt. Där visas drömmen om det supermoderna huset med sofistikerade finesser. Intresset för konst och antikviteter är något som genomsyrar inredningen uppblandat med samtida vintagemöbler. I livsstilsmagasinen talar man om golf- och tennisbanor och informerar om hotellet där SPA avdelningen förser dig med dryck och en kasse med krämer och hudvårdsprodukter. Där erbjuds lyx blandat med annonser om de nyaste sportbilarnas prestanda som avnjuts nercabbat i sommarsolen.

Den världsvida ekonomiska och finansiella krisen återspeglar samma verklighet som livsstilsmagasinen gör. I de nyklassiska ekonomernas värld betraktas solidariteten med de fattiga som något kontraproduktivt, något som går stick i stäv med finansmarknadernas logik. Livsstilsmagasinen och de nyklassiska ekonomerna vänder sig inte till invandraren eller de som är arbetslösa. De oroas inte av att inkomstklyftorna växer medan inkomsterna för en liten minoritet av mänskligheten ökar exponentiellt. De berörs inte av att majoriteten kämpar för att inte gå under i fattigdom.

Bristen på jämlikhet är inte något tillfälligt misstag. Det är resultatet av en ideologi där marknadens självständighet och makt är överordnad politikernas, för att politikerna inte ska besluta om att rädda den utplundrade och genomföra rättvisa. Det är obekvämt att vara trogen mot en bibeltext och man ska vara försiktig med att tillämpa bibeltexter på det moderna samhället. Om man drar politiska konsekvenser av texten kan det bli motsättningar inom kyrkan. Men i bibelns text finns ingen försiktighet. Där sägs det att den rike mannen ska dela med sig till den fattige och pengar ska fördelas så att de befriar istället för att förslava.

”Handla rättvist och rättfärdigt och rädda den utplundrade ur förtryckarens våld. Kränk inte invandraren, den faderlöse och änkan, bruka inte våld mot dem.”

Bön
Herre, låt mig bringa rättvisa där förtryck råder, låt mig visa respekt mot den som är kränkt och lär mig att dra politiska konsekvenser av vad jag sett.
Amen

 

Det här inlägget postades i Bibelmeditation. Bokmärk permalänken.