Veckans bibelmeditation vecka 6 2014

 

”När tiden var inne för deras rening enligt Mose lag tog de honom till Jerusalem

Luk 2: 22-40.
Veckans reflex

Det är Kyndelsmässodagen på söndag och denna dag firas i kyrkan som en nådens och ljusets högtid. Vi firar den dag då Symeon tog Jesus i sina händer och sade. Mina ögon har skådat frälsningen som du har berett åt alla folk…

Men berättelsen innehåller också mörkare delar som vi inte talar om. Berättelsen börjar med att tala om varför Josef och Maria var i templet med Jesus. ”När tiden var inne för deras rening enligt Moses lag.” står det. Vad var det för rening, vad var det som behövde renas? I Moses lag står det: ”… när en kvinna får barn och föder en pojke, är hon oren i sju dagar, lika länge som när hon har menstruation. Den åttonde dagen skall pojkens förhud skäras bort. Sedan skall hon vänta i 33 dagar under sin blödnings och reningstid. Hon får inte röra vid något heligt eller komma in i helgedomen förrän reningstiden är slut…”

Renhet handlade här inte om yttre hygien eller moraliska förhållanden. Det var en orenhet som varken kunde tvättas bort eller renas genom goda gärningar. Vad talet om renhet handlade om, enligt traditionen, var umgänget med Gud, vissa mänskliga tillstånd var olämpliga i umgänget med Gud. Dessa tillstånd gjorde människan rituellt oren. Genom att följa föreskrifter i Moses lag och gå till templet med brännoffer kunde man renas igen och på nytt delta i gudstjänsten. Ja, ja säger vi och skakar av oss obehaget av dessa intima berättelser om menstruation och reningsceremonier, det var ju den tidens sed.

Men stopp, har vi rätt att blunda för dessa kvinnofientliga och diskriminerande texter utan att kommentera dem. Måste vi inte stanna inför dessa texter och erkänna att de står i den bok vi kallar helig och som är vår religions urkund?  Jo visst, vi måste stanna upp och erkänna att bibeln innehåller fragment och texter som är diskriminerande och upprörande föraktfulla mot kvinnors kroppar och kvinnlig identitet. Dessa texter finns där för att bibeln har en texthistoria och är färgad av andra värderingar än de vi förknippar med våra värderingar. Därför behöver vi ha en textkritisk läsning för att inte legitimera reaktionära tankekomplex.

Runt om i världen utsätts kvinnor för religiöst motiverat förtryck. I Egypten utsätts 98 % av alla kvinnor för könsstympning på grund av gamla föreställningar, kvinnoförtryck och religiös konservatism. I Sverige finns det fortfarande teologer som med hjälp av bokstavstrogen tolkning vill hindra kvinnor att prästvigas.

Det är kyndelsmässodag i kyrkan. Låt oss fira den med en påminnelse om den befrielse från förtryck som den kvinnliga profeten Hanna, enligt texten, just i den stunden kom fram och uttryckte. Hon tackade och prisade Gud för barnet och talade om förändring till alla som väntade på Jerusalems befrielse. Guds närvaro finner vi inte i traditionen men i rörelsen, i förändringen och hos alla dem som väntar på befrielse.

Bön:

Bön: Herre låt våra hjärtan fyllas av hopp: om förändring där förtryck råder, om likvärdighet där könsdiskriminering råder och om ditt helande ljus i varje människas sinne.  Amen.

 

Det här inlägget postades i Bibelmeditation. Bokmärk permalänken.