””Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar…”
Matt 25: 1-13.
Veckans reflex:
Jo, det står så i den predikotext som vi kommer att lyssna till i Gudstjänsten kommande söndag. Är det verkligen en lämplig text att läsa i en tid när religiöst hat och terror fyller tidningarnas nyhetssidor? Kanske är det viktigt att inteskynda förbi texter av den här arten. Vi kanske behöver stanna till och sätta dessa texter i relation till vårt sätt att kommentera och förklara islamistiska terrordåd som resultat av en fundamentalistisk tolkning av koran. För också i kristen tolkning av bibeln finns det fundamentalistiska läsningar.
Vi kallar de islamistiska terroristerna för fundamentalister och uppfattar dem som farliga i sin oberäkneliga tolkning av koranen. Och mycket av terrorn inspireras av fundamentalistiska muslimer som till exempel de av Saudiarabien understödda Salafisterna. Men när vi gör den iakttagelsen måste vi påminna om att det också finns kristna fundamentalister som till exempel bränner abortkliniker i USA. All fundamentalism är farlig oberoende av religion. Redan Paulus påpekade att bokstaven dödar men anden gör levande. Om vi vill lära oss av historien finns det allt för många exempel.
Det är inte religion i sig som är farlig utan fundamentalistisk tolkning av religiösa urkunder. Både judendom, kristendom och islam kan utgöra ett hot mot eller en möjlighet till fredlig samexistens. Det är de militanta islamisterna och den islamska kultur som dominerade Andalusien på 800-talet ett bra exempel på. Under denna tid var det framträdande draget i samhällsutvecklingen de muslimska morernas toleranta religionsuppfattning. Den skapade ett samhällsklimat som gjorde det möjligt att värna om tolerans. Judar, kristna och muslimer levde sida vid sida i en skapande kultur vars byggnader och monument än idag charmar besökare. Denna kultur fick ett slut då de katolska monarkerna Ferdinand och Isabellas arméer besegrade de muslimska makthavarna och tillsammans med bokstavstrogna muslimer från Nordafrika gjorde slut på den toleranta form av islam som hade utvecklats. De kristna makthavare som sedan tog över makten visade sedan förödande intolerans mot såväl judar som muslimer.
Om vi återvänder till Jesus ord om djävulen och hans änglar så får vi nog tolka dem som ett retoriskt grepp. Kanske ville han understryka hur viktigt det är att vi inte hatar utan visar omsorg om varandra. Då får till och med Jesus måla ”fan” på väggen. Det är i detta bibelsammanhang som Jesus säger ”Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig…” För att visa hur avskyvärt han såg på dem som handlade tvärtom hotade han dem med den eviga elden. Det var ingen bokstavlig beskrivning av ett kommande tillstånd utan en kraftfullt uttryck för att han menade allvar.
Det är inte svårt att känna samma desperation som Jesus i förhållande till dem som hela tiden misstänkliggör de syriska flyktingarna vid vår gräns. Utan att citera Jesus blir det i efterdyningarna av terrorattentaten i Paris en kristen plikt att tillbakavisa kravet på stängda gränser för dem som kommer med syriska pass. ”Jag var utan svenskt pass vid er gräns och ni släppte in mig…”
Bön: Gud hjälp oss att använda kärlekens kritiska glasögon när vi läser bibliska texter. . Amen